template

WELCOME NOTE

27 May, 2013

interview for dentistry USIM

BISMILLAHIRAHMANIRAHIM
In The Name of Allah, The Most Merciful The Most Gracious


Dentist ^^

Alhamdulillah... Syukur beribu-ribu syukur. Alhamdulillah, selesai jugak temuduga yang dinanti-nantikan. Semoga Allah memberikan yang terbaik untuk hambaNya ini. Moga redha Allah sentiasa bersama-sama kita. Dah banyak kali nak siapkan post ni, tapi slalu tergendala atas urusan lain. Hari ni pun dah malam...

Alhamdulillah, selamat sampai di rumah pada jam 6 pagi semalam... Hari ni dah masuk hari Ahad, 26 Mei 2013. Semalam bertolak pulang ke Terengganu dari Kajang, perjalanan yang agak jauh... sejuk... Ingatkan nak balik terus 23 haribulan tu.. kalau dapat balik terus lepas interview pun ok, tapi kita merancang, Allah juga meranjang dan ternyata perancanganNyalah yang terbaek. Tiket nak balik ke Terengganu dah habis, tinggal 24hb malam jer... Akhirnya sampai juga patik ke Terengganu terchenta...
Wee~ 

So... "How's the inteview?"
Huh, ramai pulak yang tanya... lagi pulak mak sedara ngan sepupu-sepupu pun ada balik Terengganu semalam.... 
"Bolelah..." simple.. jawapan yang tak mahu nampak confident sangat, takut... takut Allah nak bagi yang lebih baik. Daripada kecewa, lebih baik bersedia...

Wokeyhh kawan-kawan pun ada yang bertanya; "Enh, kan dah masuk tamhidi USIM, ada inteview pulak?"
=..=' ngee~ macam mana ntah nak mula...
"Huhu..." tarik nafas.... "Okeh, ceritanya cenggini, disebabkan kuota tempat yang agak limited, kitorang perlu bersaing untuk meneruskan impian dan cita-cita... (enh... entah bila pulak laa aku menukar cita-cita nak jadi dentist nih kan...) So, ramai jugak yang dapat pointer yang melayakkan diorang untuk masuk ke bidang-bidang yang memerlukan hanya 'mereka yang terpilih sahaja'... Jadi pihak USIM terchenta pun menetapkan satu syarat baru iaitu temuduga atau lebih dikenai dalam bahasa omputihnya 'intebiu'....."

Begitulah ceritanya bermula...
Entah... dah ingat-ingat lupa dah cammana intebiu haritu...

tempat kejadian~

Search kat Mr. Google jumpa gambar nih. Boleh jugak jadi petunjuk arah... Sampai kat dalam bilik kuarantin tu baru rasa nervous balik. Sebelum tu dah eksaited sangat sampai lupa kejap cammana perasaan nervous tu.. 

Hampir jam 12.10 tengahari baru nama aku dipanggil untuk diinterview.... lup dup... lup dup.... jantung berdegup laju

Me              : Assalamualaikum...sambil bukak pintu
Interviewer : Please, have a seat...
Me              : Thank you
Interviewer : Ok, Sakinah..... so, how are you?
Me              : I'm fine, Alhamdulillah... (muka dah cuak, tahan nervous...)
Kat atas meja ada sehelai kertas A4 kosong. Dalam hati memang dah tahu dia nak suruh buat apa, tinggal tunggu arahan je...
Interviewer : Write your name on the left side of the paper
                      ......... than, please sketch the vase (sambil tangan tunjuk pasu 
                                kaca kat depan meja .....)
So, aku pun start lah melukis dengan gembiranya.... sekali tengok muka panel macam boleh baca fikiran aku je... lepas lukis.....
Interviewer : Do you like drawing?
Me              : Yes, of course... I love drawing.
Interviewer : Owh... I see... Why do you choose dentistry?
Me              :  (huh, soalan wajib...) I choose dentistry because I find it 
                      interesting.... According to Confucius, he once stated 
                      that; " Choose a job that you love, and you will never
                      work a day in your life." Dentistry is a course that 
                      combines both art and science and I love both of  
                      them... I love art very much as in my leisure time I do 
                      making craft or drawing...
Interviewer : Ok, as you said earlier, choose a job that you love. 
                      So, before we love sombody, we must know him first.
                      What do you know about dentistry?
Me              : emm... Dentistry is a big course, and it can be divided 
                      into its own specialist... such as... oral surgery,
                      ortho.... orthodontics, ermm......pe....pe.. (alamak! tak ingat 
                                 pulak nama2 nih..tersipu-sipu pulak nak jawab... tadi kemain hafal bagai... 
                                 matilah aku...nervous punya pasal, habis sume dah lupa)
Interviewer : Did you mean periodontics?
Me              : Yes, periodontics (alah..yang satu lagi tu nama apa ek...lantaklah, 
                                sambar jelah papepun...)
Interviewer : What is periodontics?
Me              : (Alamak! masak-masak... soalan ape pulak nih... takde lah pulak aku nak
                                hafal definition bagai...yang aku tahu orthodontics jer) Owh, sorry... 
                     I don't know... 
                               (sambil buat muka comel, mintak simpati...huhu....tolonglah..)
Interviewer : You don't know?... it's okay.. Usually, what dentist 
                      do in the clinic?
Me              : (Alamak aih... banyak pulak soalan dia...) Owh, I do make some
                     research... they do scaling... ermm... 
                               (nak suh aku jawab banyak pulak ker...)
                     and I found a senior blog, and they said that they 
                     do carving.. 
(dalam hati memang dah agak dah, apende lah yang aku membebel nih... 
orang duk tanya pasal apa yang dentist buat kat klinik yang aku duk merayau cakap benda lain nih apesal )
Interviewer : Oh, yes... carving is one of the process that they do 
                      in bla...bla...bla.. (entah apalah pulak yang dia cakap, dah lupa...) 
                      but they don't do that in clinic... 
Me              : Owh... ex...tract?.. extract the teeth?
Interviewer : Yes...Can you tell us the syllabus that you will 
                      learn in dentistry? 
Me              : Owh, some of the senior told me that I will learn 
                      oral biology, physiology, biochemistry, anatomy,.....
(sebut jelah mana yang menerjah ruang otak)
Interviewer : If you be a dentist, what will you contribute to 
                      the society?
Me              : If I be a dentist,...... ok,...(apa pulak aku nak cakap nih..)
                     When I was young, dentist seem to be very scary...
Interviewer : Oh yaa... are we scary?...
Me              : No... quite...
Interviewer : Which one? the instrument or the dentists 
                      themselves?
Me              : I think both of them.. their face and the instrument 
                     Well, it's hard to see them smile and I think when 
                     I be a dentist, I will try to communicate with them and 
                     always smile so they won't be scared of me.....
(ngee...ayat dah merapu..ntah ape2 ntah... asal jawab sudah)
Interviewer : Yes, I see you have a broad smile....
Me              : (senyum...) Yes, but I don't think that I have a 
                      beautiful teeth (huhu...asal pulak aku buat peramah nih...)
Interviewer : Oh, do you think so?
Me              : enh, yes...... I thought.... =..=' (knapelah aku pegi cakap camtu...)
Interviewer : Hmmm... where do you live?
Me              : I'm from Kuala Terengganu, Terengganu...
Interviewer : Owh, your parent?
Me              : Both of them are from Terengganu..
Interviewer : So, you are pure Terengganu?
Me              : Yes. 
(huh, nak tanya pasal hometown ke ape pulak nih?....apa benda yang istimewa pasal Terengganu ehh... otak dah ligat fikir isi nak jawab kalau dia tanya pasal hometown nih...)
Interviewer : Can you tell me about your family?
Me              : (naseb baek tak tanya pasal hometown..)erm, okay.. 
                     I'm the sixth out of seven siblings. My father passed
                     away since I was 3 years old, my mother work as a 
                     dressmaker or a tailor...
                     About my family... first is my brother, my eldest 
                     brother... he is a government employee. 
                     Next is my sister, she works with Suzuki company 
                     in Kajang... The third is my brother who is a teacher,
                     a religion teacher in Sarawak. The fourth is my sister,
                     she is still studying in UMS, Sabah and she takes the 
                     course...psychology.
                     The fifth is my brother and he is studying in USIM...
Interviewer : Oh, in which faculty?
Me              : In the faculty of Quranic and Hadith...
Interviewer : Did you mean Quran Sunnah...
Me              : Yes, Quran Sunnah... (boleh pulak salah sebut....kikiki...)
                                and the sixth is me... The last one is my youngest 
                      sister...she is....she is having disability...
Interviewer : Owh, Your mother is a tailor...It must be hard to 
                      raise 7 kids and your mother just works as a tailor. 
                      I'm also a mother and I know it is very hard... 
                      and as you said, your father passed away when you
                      was small, 3 years old... you should take your mother
                      as a role model.
Me              : Yes. My mother is a courage person and very 
                     determined.... She will never scold us and always
                     support me. She told us to be a better person. 
(sebak..bila dah suruh cakap pasl pengorbanan mak,rasanya aku nak cerita semua....)
Interviewer : You should proud of your mom. (Senyum)
Me              : Yes of course, I am very proud of her... :')
Interviewer : Okay, thank you.. :)
Me              : Thank you.....
Dentist tools


*huh...dah lama berhajat nak menghapdate pasal interview nih, Alhamdulillah berjaya jugak disiapkan...
Warning!
Sebarang kesalahan grammar dan tatabahasa sangat tidak dihiraukan, mohon maaf pada pakar bahasa... ini cuma hasil tulisan budak hingusan yang masih nak belajar...^^

26 May, 2013

Kehilangan yang mengajar erti kedewasaan

BISMILLAHIRAHMANIRAHIM
Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Syukur Alhamdulillah.... kadang-kadang kita berharap yang lain tapi lain pula yang terjadi. Perancangan Allah, tak siapa yang tahu...

Hari ni 26 Mei 2013, tarikh kematian arwah ayah... Alfatihah buat arwah ayah................
dah hampir 16 tahun ayah pergi meninggalkan kami. Sedih?
Tipu laa kan kalau aku cakap tak sedih, tapi entah... macam ustaz Zul ramli bagitau... "Kadang-kadang sifat pelupa manusia itu perlu. Kalau manusia tanpa sifatnya yang pelupa, pasti dia tidak boleh meneruskan hidup.. Bayangkan saja kesedihan yang kita alami 20 tahun lalu masih lagi terbawa-bawa hingga sekarang. Langsung tidak berubah..Kesedihan yang tetap sama. Bagaimana agaknya hidup kita sepanjang 20 tahun itu.." 

Macam tu jugak hidup aku... aku juga lupa untuk bersedih atas kematian almarhum ayah. 
Entah.... ayah meninggal masa umur aku 3 tahun... tak sampai pun tiga tahun... Aku? Apalah agaknya budak 2 tahun lebih boleh buat... Mak ada jugak bercerita pasal arwah ayah bila aku dah besar ni... Mak kata masa tu mak baru lepas pantang lahirkan adik... Yelah, adik lahir 12 April 1997, arwah ayah meninggal bulan Mei. Sebak, bila dengar mak bercerita, tapi mak tak pernah tunjuk yang dia sedih sangat... tapi aku tahu, mak memang sedih. Mak memang seorang yang kuat. :'(
Mak cakap lagi, masa tu aku tidur. Bila aku bangun terus cari ayah... Aku sendiri pun tak ingat langsung, mungkin sebab aku terlalu kecik untuk belajar faham dan simpan memori penting...
Kadang-kadang aku terfikir, aku memang tak ada simpan langsung memori pasal arwah ayah. Wajah ayah pun aku tak kenal.... cuma bila nak gambarkan rupa ayah, ingatan aku lekat pada sekeping gambar lama...hanya ada 2 keping saja gambar ayah yang pernah aku tengok. Satu gambar kahwin ayah ngan mak. Satu lagi gambar kecik berukuran pasport..... Itupun aku jumpa masa belek-belek album lama... sekarang entah kat mana gambar-gambar tu...

Aku memang jarang tanya adik beradik atau mak pasal arwah ayah. Kalau boleh, aku nak sangat tahu macam mana arwah ayah... 
Dulu masa kecik-kecik, aku pernah tanya mak... Masa tu aku tengok jiran aku dengan ayah dia kat depan umah diorang. Pastu aku tanyalah mak orang tu siapa. Mak pun jawab, tu ayah dia. Aku tanyalah lagi; "Mak, dah ayah kita?".... Mak sikit pun tak marah, tak jugak tunjuk dia sedih..masa tu aku baru 6 tahun kot,...... Mak kata; "Ayah kita takde...sebab tu lah mak nak suruh Nah belajar rajin-rajin..." 
....Itulah pesan yang memang aku takkan lupa.
Jealous.... jealous sangat bila abang kakak cerita pasal arwah ayah, sedangkan aku.... aku tak ada langsung memori pasal arwah...

Tapi, kadang-kadang aku terfikir, agaknya kalau aku masih ada ayah aku takkan bersemangat untuk berusaha. Aku mungkin tak akan pernah nampak betapa besarnya nilai kasih sayang seorang ibu... mungkin jugak aku .... aku  tak akan pernah menghargai setiap kurniaan Allah pada diri ini. Kehilangan itu memang pahit untuk ditelan, tapi kerana kehilangan itu aku bangkit menjadi orang yang lebih dewasa daripada semalam...

Alhamdulillah, aku bersyukur kepada Allah kerana meminjamkan akal fikiran untuk berfikir.....
Buat arwah ayah; Nah akan berusaha menjadi anak yang solehah untuk ayanh ngan mak. InsyaAllah~

17 May, 2013

MEAH ^^

BISMILLAHIRAHMANIRAHIM
Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

dia sudah tua.............
Surprise !!!
Happy birthday Meah!!!
Semoga dimurahkan rezeki dan sentiasa diberkati Allah... 
Selamat hari tua :P

miss u^^
semoga dia yang comey dan baik hati ini sentiasa dibawah jagaan Allah..., diberkati hidupnya dan dapat mencapai apa yang dihajatinya. "Ya Allah, Engkau permudahkanlah urusannya dan kurniakanlah dia kesihatan dan kesejahteraan berpanjangan"


EID MILAD ya ukht....^^

"pada hari itu, sahabat-sahabat karib sesetengahnya akan menjadi musuh kepada sesetengah yang lain, kecuali orang-orang yang persahabatannya berdasarkan taqwa"
[al-Zukhruf:67]

semoga ukhuwah yang terbina ini berdasarkan iman dan taqwa kepadaNya, inshaAllah~
moga ikatan ini kekal hingga ke syurgaNya...
ANA UHIBBUKILILLAH ^^

16 May, 2013

Dia ahli syurga

BISMILLAHIRAHMANIRAHIM
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Dia ahli syurga... 
Dia insan istimewa yang sangat disayangi
^__^

my dear Salwa,


semoga aku juga bisa bersama-samanya di syurga kelak :')

My kraft^^

BISMILLAHIRAHMANIRAHIM
Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

akhirnya siap...

snapshot^^



my new 'buku nota'
ngee~

a.g.a.m.a.

BISMILLAHIRAHMANIRAHIM
Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Assalamualaikum w.b.t.

*luahan hati semata-mata :| 

"Kami guru Malaysia,
Berikrar dan berjanji,
Mendidik dan memimpin,
Putra putri negara kita,
Pada seri paduka,
Kami tumpahkan setia.....
...............................................................

Lamanye tak dengar lagu nih....
SELAMAT HARI GURU~
sob3 :'( rindunye ustazah, ustaz, cikgu, teacher, sir, guru2 sekalian
Esok 16 Mei, nak g sekolah jugak.... :'(
Mesti best dapat jumpa cikgu2...
Esok petang ada kelas teori kereta, 3jam... Pagi free, tapi takde kenderaan laa pulak... So sad :'(
Siapakah gerangan manusia baik hati yang berminat nak hantar saya ke SHAMS esok pagi dan pulang sebelum zohor? Oowhhhhhhhh
*sigh again~

Memori menulis menggunakan kapur di papan hitam tidak pernah padam. Beralih pula kepada zaman menulis diatas whiteboard menggunakan maker pen.. kemudian menggunakan benda alah ini...yang telah hamba lupa namanya... (still thinking  =_= )
apakah???


dan power point..mungkin ada yang lebih canggih? Teknologi berubah tapi tetap tidak dapat mengubah jasa seorang guru...

Dikesempatan ini saya ingin mengucapkan....
, Happy Teacher's Day... ngee~
Special dedicate To :| my best mom ever
Dalam suka duka menjadi guru tidak rasmi yang mengajarku sepanjang 18 tahun + +   (masih perasan muda)......

and my beloved sisters, brothers and family......^^
especially to my Abang Wang yang sememangnya seorang guru. 
Well, my abang.... siapa sangka tetibe boleh pulak tercampak jadi ustaz kat Sarawak pulak.... enh... agama! huhu..., katanya anak murid dia tak panggil ustaz, tapi panggil dia 'agama'...sila pronounce bahasa baku yepp :\ enhh.. (dah macam bunyi jepun pulak) btw, 'agama' teruskan berusaha dan bersabar!!! ^^

tidak lupa juga jasa guru-guru saya yang sememangnya tidak dapat dilupakan... GURU BERTAULIAH^^
*guru-guru PASTI (ustazah 6 bawah)
*guru-guru SKKBS (cikgu2 math, bm, bi, sains, pendidikan Islam, kajian tempatan, seni, pjk, music darjah satu sampai enam)
*guru-guru SHAMS (cikgu2 BM, pjk, seni, geografi, sejarah,  teacher n sir BI, Sains form 1-3, physics, bio, chemy, math, addmath, ustaz-ustazah PAI, QS, SI, Bahasa Arab.... warden asrama)
*guru-guru PLKN Cahaya Gemilang Cherating (KCGC) (cikgu CB1, Integrasi 6, warden p1, cikgu-cikgu yang telah banyak berjasa)
*lecturer tamhidi USIM (madam n miss physic, math, bio, chemistry, BI, sir BI, ustaz TUH, ngan Arabic)
*cikgu-cikgu BITARA (cikgu yang ceramah KPP, K.Mie dan Cikgu esokkk...)
................................tidak lupa juga kepada cikgu sementara dan cikgu praktikal yang disayangi^^

zaman muka baik-baik :p


juga kepada naqib naqibah, abang dan kakak2 senior yang sentiasa menjadi guru dalam membentuk peribadi kami semua....
kepada rakan-rakan, sahabat dan teman yang ditakdirkan pertemuan kita semua sepanjang waktu kehidupan saya...(zaman kindergarten, sekolah rendah, sekolah menengah, PLKN, tamhidi, kem dan sebagainya) terima kasih kerana menerima kekurangan diri ini dan sanggup membantu perjuangan meneruskan kehidupan dengan nasihat dan tunjuk ajar yang tidak putus-putus dari kalian.... walaupun menjadi guru tidak rasmi, kalian tetap berjasa... semoga Allah menaungi kita semua bersama rahmatNya~

Kepada sahabat yang berada di arena perguruan IPG, teruskan usaha anda guru muda^^ semoga berjaya~

Untuk guru-guruku sekalian :)
Semoga terus bersemangat mendidik diri dan anak bangsa sekalian, semoga dikurniakan kesihatan berpanjangan dan sentiasa dalam redhaNya...

Pesanan penaja untuk miss diri sendiri:| 
"Tidak kiralah siapa Anda, jadilah guru yang terbaik kepada diri sendiri !!!"

Adioss!! Assalamualaikum^_^

merenung masa depan :/


**kebarangkalian untuk manusia-manusia yang telah diseru diatas untuk membacanya adalah amat tipis, oleh itu saya mendoakan semoga Allah menyampaikan salam rindu saya agar mereka terus berusaha dan berbakti. Moga Allah redha~

**update: benda alah diatas adalah visualizer^^
                 credits to Hajar

10 May, 2013

Haiwan liar

بسم الله الرحمن الرحيم
Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Assalamualaikum w.b.t... ^^ 
Good morning everybody... ngee~
Apa khabar iman? apa khabar encik hati??
Masih panaskah??? sudah disiram dengan wudhu?
...................................................................................................

Ini bukan cobaan....

Warning!!!....ini adalah iklan semata-mata, tidak ada kena mengena dengan tajuk diatas!
Assalamualaikum...keifa haluk? Iklan kejap...
Banyak betul isu PRU kali ni... banyak pulak aku amek tahu kali ni. (penyibuk tegar)... jangan jadi pemakan tegar dan penidur tegar dah, nanti boleh ganti raksasa dalam citer atomen pulak! =,=’
Ramai yang marah, kuciwa dan bengang dengan PRU kali ni. Aku pon!!! Humph... Tapi, jangan gelabah... ilek r, hero Hindustan pun kalah dulu awal-awal. Nak tegakkan Islam tak perlu caci maki segala bagai... Aku pun tak tau nak cakap apa sebenarnya... saja buat-buat sibuk, ramai sangat yang bercerita pasal PRU 13 nih. Macam-macam... dah tak paham dah siapa yang tipu siapa yang betul. Lantaklah! Kalau diorang bahagia dengan menipu... lambat-laun pasti terbongkar. Kalau bukan sekang, di akhirat.. pasti! Sorry, bukan menuduh mana-mana pihak... Tapi yang jelas, aku sokong Islam!!! Masih marah? Pergi amek Quran, tadabbur ayat-ayat ni... moga kita menjadi orang-orang yang redha...

"Sungguh, mereka merencanakan tipu daya yang jahat, dan Aku (Allah) pun membuat rencana (tipu daya) yang jitu. Karena itu, berilah penangguhan kepada mereka, berilah mereka kesempatan untuk sementara waktu."
[86;15-17]

"Dan janganlah engkau mengira, bahawa Allah lengah dari apa yang diperbuat oleh orang yang zalim. Sesungguhnya Allah menangguhkan mereka sampai hari yang pada waktu itu mata mereka terbelalak,"
[14;42]

"Tuhanmu tidak meninggalkan engkau (Muhammad) dan tidak pula membencimu, dan sungguh yang kemudian itu lebih baik bagimu daripada yang permulaan. Dan sungguh, kelak Tuhanmu pasti memberikan karunia-Nya kepadamu sehingga engkau puas."
[93;3-5]

Pesan Dato' Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang; "Walaupun perjuangan kita benar, tetapi kalau tidak ikhlas, tidak taat, tidak beradab, maka Allah tangguhkan lagi kemenangan"

"Apakah manusia mengira bahawa mereka akan dibiarkan hanya dengan 'mengatakan kami telah beriman' dan tidak diuji?
Dan sungguh kami telah menguji orang-orang sebelum mereka, maka Allah pasti mengetahui orang-orang yang benar dan pasti mengetahui orang-orang yang dusta."
[29;2-3]

"Kemenangan belum tentu rahmat, kekalahan belum tentu azab" ~Sheikh Nuruddin Marbu al-Banjari al-Makki

Terkesan dengan kata-kata Ustaz Pahrol Mohamad Juoi;
Yang menang, tunaikanlah amanah dan janji...
Yang kalah, usah menunggu kuasa untuk berjasa dan berbakti...
Yang masih belum berpuas hati, tuntutlah keadilan dengan berhati-hati
Jelas sekali jalur siasah perlukan dukungan dakwah dan tarbiah. 
Yang 'jauh' kita dekati dengan dakwah. Yang 'dekat' kita perkukuhkan dengan tarbiah.
Di Taif, Allah menunjukkan ada zuriat Islam dalam perut Jahiliah.
Di Uhud, ada gamitan dunia yang menggugat keikhlasan mujahadah.
Di Hunain, ada kebanggaan yang menyekat nusrah dan barakah.
Jika kita belum upaya memindahkan pemerintahan kepada iman...mari terus berusaha memindahkan iman kepada pemerintahan. 
Dan alangkah indahnya jika kita usahakan kedua2nya sekali!
Dengan pujuk kasih sayang... bukan dengan amuk kebencian.
Mungkinkah kerana belum teguh keikhlasan? Atau belum kukuh kebijaksanaan? Atau kedua2nya sekali? 
Tidak ada istilah kalah di jalan Allah.

Ku doakan kemenangan buat Islam, semoga Allah memberikan hidayah buat pemimpin-pemimpin dunia. PEACE NO WAR^^ Iklan tamat...

Wokeyh, berbalik pada tajuk diatas, (tajuk yang tiba-tiba masuk dalam kepala tanpa beri salam dan diterjemahkan oleh neuron-neuron yang bersambung untuk menghantar impulse ke otak dan response serta-merta oleh jari-jemari untuk menaip pada kali ini...) ehh...huh, sigh ngee~ ini bukan buku sejarah atau buku teks biology versi saiko=,=’
Ermmm.... sebenarnya nak story pasal tetamu tak diundang yang pecah masuk rumah aku semalam. Tapi Alhamdulillah, dah keluar... tiada kemalangan jiwa dilaporkan. Seperti tajuk diatas, ia adalah sepasang adik beradik ayam yang tak kenang budi...Hahaha... dah la masuk tak bagi salam main terjah jer, kaki tak basuh plak tu. Mak selaku pemilik rumah tegar dengan riuhnya mengejar anak-anak ayam yang tanpa segan silu meneroka segenap ruang rumah aku...ehh... (suka dapat guna kata ‘tegar’ tak tentu arah)

Apabila hidup tak tentu arah...


Bermulalah episode kejar-mengejar antara aku ngan adik-beradik ayam tersebut. Dua ekor ayam. Huh, berpeluh satu badan... memang mengalahkan main polis entry la... so, len kali kalau nak maen polis entry tu boleh lah ajak adik-beradik ayam tu.
Buat apa lah aku karang esei segala bagi semata-mata nak cerita pasal anak ayam ni? Ehh.. motif? Tapi anak ayam tu ajar aku banyak benda jugak. Pertama! Jangan biarkkan rumah anda bersepah... dan aku perhatikan, anak ayam tu... kan ada dua beradik, diorang tak tinggal satu sama lain. Kuat betul bond diorang. Lagi? Hmm... jangan biarkan pintu rumah terbukak seluas alam... =,=’
Hee~ moral of the story : SAYA PUN SAYANG ADIK BERADIK SAYA^^
Warning!!! Be careful

btw, salam jumaat^^ 
*dah baca al-Kahfi? dah potong kuku?~
               -pesanan penaja-

09 May, 2013

Aku cinta dia kerana Allah


بسم الله الرحمن الرحيم
Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

“Aku teringin nak masuk syurga.”
“Siapa yang tak nak?”
“Kalau kau masuk dulu, tarik aku sama.”
……………………………………………………………………………………………………
:’(
Ukhuwah itu sangat indah.
Andai aku punya satu kata untukmu duhai sahabat, maka aku ingin mengatakan aku mahu sayang kamu kerana Allah.
 Andai aku punya waktu untuk kamu wahai teman, aku mahu belajar menyayangimu kerana Allah…


Air dan saudaraku:

Mungkin ramai yang pernah mendengar cerita ni... Teringat balik cerita ni bila terbaca buku R&R di Lebuh Raya Kehidupan, cuma nak kongsi... mudah-mudahan boleh sama-sama muhasabah diri kita, buat renew iman....
Ketika perang meletus di zaman rasulullah s.a.w. tentera Islam yang cedera dibawa ke khemah untuk dirawat. Dengan cuaca yang panas membara itu, seolah-olah membakar seluruh jasad yang berada disitu. Haba panas membahang tanpa belas kasihan. Ujiannya sangat perit sekali.
Para sahabat yang cedera parah merintih kesakitan sedang bibir mereka tidak putus-putus mengucapkan asma’ Allah. Subhanallah... sehingga begitu mereka diuji...
Dalam suasana yang amat panas itu, setiap bibir kelihatan begitu kering. Namun bekalan air masih belum tiba juga kerana peperangan yang sedang gawat memutuskan bekalan dan tenaga manusia untuk merawat tentera yang cedera. Pada waktu itu, datang seorang anak saudara membawa air untuk bapa saudaranya yang juga merupakan salah seorang daripada tentera yang terbaring di situ. Dia lantas memangku bapa saudaranya yang cedera parah itu untuk disuapkan air. Ketika cawan yang berisi air itu menyentuh bibir sang bapa saudara, terdengar tentera Islam di suatu sudut yang lain mengerang sambil menyebut, “Air... air... air...”
Dengan serta tentera Islam yang parah itu menahan bekas air yang cuba disuapkan kemulutnya sambil mengisyaratkan agar air itu diberikan sahaja kepada sahabatnya yang mengerang kesakitan tadi. Lalu pergilah anak saudaranya kepada tentera yang tadi, namun tiba sahaja air itu dekat dengan bibirnya, terdengar pula tentera yang berada disebelahnya meminta air dalam keadaan yang sangat kesakitan. Sekali lagi gelas berisi air itu ditolak dan diisyaratkan supaya diberikan kepada tentera disebelahnya.
Begitulah yang berlaku sehingga diceritakan gelas tersebut beredar daripada seorang kepada seorang yang lain kerana diantara para sahabat yang berada di situ tidak tergamak meminumnya kerana lebih kasih pada sahabat yang lain. Akhirnya gelas itu kembali kepada bapa saudaranya, namun beliau terlebih dahulu syahid. Apabila dia pergi kepada tentera-tentera lain, ternyata mereka juga telah syahid. Mereka lebih sanggup mati daripada membiarkan saudara mereka menderita dahaga...

إِنَّمَا المُؤمِنُونَ إِخوَة فَأَصلِحُواْ بَينَ أَخَوَيكُمج وَاتَّقُواْ اللهَ لَعَلَّكُم تُرحَمُونَ

“Sesungguhnya orang beriman itu bersaudara, maka damaikanlah diantara dua saudara yang bertelagah serta takutlah kepada Allah, mudah-mudahan kamu mendapat rahmat.”
[al-Hujuraat;49:10]

Merenung diri…

Subhanallah, Maha Suci Allah… sungguh indah ikatan yang dinamakan ukhuwah itu. Mata terasa berbahang menahan air mata. Tatkala teringat kisah persahabatan para sahabat baginda Rasulullah s.a.w. ….Alangkah tingginya nilai persahabatan mereka yang jiwanya diikat dengan tali-tali Allah...Sungguh, aku masih tak mampu…
Masih terngiang pesanan kakak senior dan naqibah ketika di zaman persekolahan dulu. Kata kakak naqibah, persababatan tu ada tiga tingkat. Tapi bukan mangkuk tingkat.... Hehehe... hmm... Harap betulkan kalau salah... Kalau tak silap, yang pertama mesti husnuzhon atau bersangka baik. Kedua berlapang dada dan yang ketiga ithar ataupun melebikan sahabat. Susah?? Agak... tapi tak mustahil kalau kita berusaha... kan? ^^
Dalam persahabatan, bukan  Cuma harapan yang perlu ada….
 Bukan mengharap kesempurnaan darinya, tapi belajar melengkapi kekurangan masing-masing…
Bukan mengharap pada kebaikannya terhadap diri kita, tapi belajar untuk memberi  yang terbaik untuknya…
Bukan juga mengharap keihlasan pada diri mereka, tapi sejauh mana kita mampu ikhlas dalam persahabatan ini…
Kerana erti hidup itu pada memberi…

Biar kadang-kala hati terluka, jangan sampai kita yang melukakan
Sungguh hidup ini bukan mudah, tapi hidup bukan untuk disusahkan… bukan juga untuk menyusahkan




Suka-suka ^^

04 May, 2013

Oh memori~


بسم الله الرحمن الرحيم
Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Assalamualaikum w.b.t. Semoga kita semua berada di dalam keadaan sihat sejahtera di bawah limpah dan naungan rahmat dariNya... Syukur Alhamdulillah, masih lagi diberi ruang dan peluang untuk menghirup udaraNya...
Baiklah, insyaAllah hari ni nak cerita pasal sahabat. Ermm... tetibe je hari ni rasa terpanggil untuk…… menulis...kah? menaip? Macam tak sesuai pulak penggunaannya... Apa-apa jelah kan... wOkeyhlah...
Hmmm... dulu zaman budak-budak, memang kita tak faham sangat pasal persahabatan... Kalau nak diikutkan sahabat dan kawan tu something yang kita boleh kata membawa maksud yang sama. Dari segi penggunaan bahasanya, mungkin sama… tapi sebenarnya tak... tak sama, macam…… mencari seorang sahabat memang sukar berbanding mencari seorang kawan. Mana taknya, perhatikan penggunaan kata para ‘sahabat’ baginda Rasulullah. Sahabat itu seperti bersahabatnya para sahabat dan Rasulullah s.a.w. …… Indahkan??? Aku sendiri pun belum layak rasanya untuk dipanggil sahabat.
:’( maaf… saya tak baik… tapi saya pasti berusaha! :)
SAHABAT SAMPAI SYURGA... Indah bunyinya namun sukar diperoleh... ( Jom berusaha!!! )


TEMAN DATANG DAN PERGI
NAMUN ANTARA BERJUTA TEMAN
BELUM TENTU HADIRNYA SEORANG SAHABAT SEJATI
DAN SAHABAT SEJATI ITU ADALAH
YANG MEMBIMBING KEARAH CAHAYA ILAHI

Lama masa berlalu... membawa diri menjadi seorang yang lebih matang dan dewasa. Namun memori bersama sahabat akan tetap segar dalam ingatan. Tetibe teringat kawan lama…random……
Najihah, Nabilah, Farzanah, Ainatun, Wan dan Aishah… Sahabat waktu kecilku, dahulu kini dan selamanya. Kitorang memang rapat, dulu…semuanya dikongsi, belajar, bermain, makan… dan macam-macam lagi.
Semuanya bermula di sebuah sekolah kecil yang mungkin jarang didengar oleh kebanyakan orang, tapi cukup membuat aku bangga bersekolah di sana. SKKBS, singkatan bagi Sekolah Kebangsaan Kampung Baharu Serada. Lama tak menjejakkan kaki ke sekolah lama, mungkin guru-gurunya sudah lama bertukar... mungkin juga landskapnya juga sudah berubah banyak termasuk fasilitinya...

sekolahku :)

Mmm…rindu kan…paling saya tak boleh lupa, time tak ada cikgu, kita adakan pertandingan, kuiz dan macam-macam. Sape menang, saya bagi hadiah yang saya buat sendiri… Ya Allah, sangat childish… dan korang semua tak pernah sekali pun kutuk hadiah-hadiah tu…biar pun hadiah tu macam tak bernilai… macam…kertas yang saya lukis atau buku cerita yang saya tulis sendiri…huhu…dah la tulisan tak cantik kan…adoyai, tergelak sorang-sorang bila diingat balik.^^
Aishah memang tak boleh lupa, ada satu hari tu pergi umah dia… kalau tak silap masa year six kut, terharu sangat… dia simpan semua barang yang pernah saya bagi even lukisan yang saya lukis main-main pun. Memang unsangkerable laa… =,=’
Najihah… sangat bijak. Bangga dapat berkawan dengan orang bijak ni. Hehe… *tiada unsur pembodekan disini, inshaAllah, seriously, tulus dari hati… Kalau nak tahu, dari sekolah rendah, kami memang selalu bersama… rapat, dari darjah dua sampai darjah enam kitorang duduk sebelah menyebelah. Selalu bersaing jugak, kalau dia dapat nombor 1, saya nombor 2… kalau saya nombor 1, dia dapat nombor 2. Ada jugak kitorang bergaduh… tapi lawak, bergaduh pun pasal benda simple yang boleh diselesaikan dengan mudah… memang zaman budak-budak… Yang paling kelakar, kalau bergaduh mesti tulis surat, kalau tak ada ‘posmen sementara’ yang hantar, masa rehat senyap-senyap letak surat dalam meja… hahaha…

salam sayang :)

Ada sekali, saya lukis gambar kartun banyak-banyak pastu Najihah tolong jualkan. Hahaha…yang peliknya, ada jugak orang yang nak beli…kelakar sangat! Ermm, lepas UPSR kitorang jarang berhubung. Najihah masuk SMKADG, saya di SHAMS… Tapi kitorang pernah jugak terserempak beberapa kali masa sekolah menengah… Sekarang kami sama-sama masuk USIM, pun dalam bidang yang sama… Dentistry… Alhamdulillah… semoga persahabatan kami berkekalan sampai syurga~ Ameen…
Nabilah pulak kawan yang sama-sama membesar… Abang dia pun kawan abang saya. Nabilah sangat baik… tak pernah rasanya saya bergaduh dengan dia. *Hehe…kakak pengawas^^ rindu pulak kongsi bekal dengan diorang. Biasa kalau saya bawak nasi goreng atau roti selalu kongsi dengan Nabilah ngan Najihah. Huhu…
Tapi lepas UPSR tu, masing-masing dah bawa haluan sendiri. 

Mr. Google ^^


Saya ke SHAMS, Najihah ke SMKADG, Nabilah dan Farzanah di SMKATJ… Aisyah ngan Wan ke SMA Khairiah. Aida ke SBPI Batu Rakit… dan Ainatun… Ainatun! Ainatun pindah ke Kemaman lepas darjah 5, jadi memang lost contact, lepas SPM haritu baru jumpa… kadang-kadang masa hari raya baru jumpa… Tapi kalau tak silap sekarang Ainatun pun tengah cuti kut... Baru habis asasi di UNIMAS. Masa zaman sekolah menengah memang susah nak jumpa masing-masing, nama je pun duduk satu kampung tapi memang jarang lah nak jumpa…batang hidung pun tak nampak.

u n me :)

Tetibe je teringat memori lama…semoga kawan-kawan saya sentiasa dalam keadaan sihat dan bahagia...
Sekian, ^^,